Penulis Muda Pelbagai Kaum dlm Penulisan Kreatif

Saya membeli TUNAS CIPTA Juna 2009 - saya tertarik dengan tulisan Khairul Nizam tentang perkembangan Penulis Muda Pelbagai Kaum. Ini satu pujian yang patut saya ucapkan kerana penilaian sedemikian tidak terarah kepada satu bangsa dan satu etnik. Pada keseluruhan laporan sdr. Khairul Nizam tidak hanya tentang penulis pelbagai Kaum di Semenanjung tetapi meliputi Sabah dan Sarawak. Memang agak terperinci tetapi tidak merangkum penulis muda yang baru naik namanya. Contohnya Frankie Latit, anak Jong Chian Lai yang saya lupa nama nya. Begitu juga beberapa orang lagi penulis muda dari negeri Sabah.

Kehadiran penulis muda ini sudah semestinya sebagai barisan yang membawa produk yang berbeza hasil karya mereka. Ini juga merancakkan suasana sastera itu sendiri agar tidak dipelopori oleh satu-satu bangsa. Cuma sesekali wajah penulis pelbagai kaum ketinggalan dari sudut penglibatan. Kalau tidak kerana jenama pelbagai kaum, maka tidak kelihatan penulis muda pelbagai kaum. Oleh kerana itu saya masih berpegang kepada istilah pelbagai kaum. Ia membentuk Sastera Pelbagai kaum yang benar-benar akan menyatupadukan kelompok penulis. Malah sudah pasti karya penulis pelbagai kaum turut dibincangkan.

Dengan bahasa Melayu sebagai wadah yang diutamakan. Maka, ini sudah semsetinya merancakkan lagi suasana sastera tanah air. Trima kasih sdr. Khairul Nizam.

No comments: