TIDAK DEMOKRASI KALAU TUAI RUMAH DIJADIKAN KAMBING HITAM

Sekali lagi saya menyesali sikap pemimpin, tuai rumah dan masyarakat khasnya apabila menutup langsung pintu kemasukan pemimpin pembangkang ke rumah panjang mereka. Ini adalah silap besar kalau tidak mendengar apa hujah murni dari pihak pembangkang. Kenapa saya harus menyuarakan begini adalah :

1. Saya risau tuai rumah dan masyarakat rumah panjang menjadi seorang yang cetek pemikiran dan hilang idea.
2. Tuai Rumah berkenaan seperti katak dibawah tempurung dan tidak memiliki pemikiran yang nasional kerana hanya mendengar pembangunan dari sebelah pihak.
3. Ternyata tuai rumah berkenaan seperti sudah dirasuah sehingga tidak boleh ditegur oleh sesiapa pun.
4. Tuai rumah berkenaan akan kerugian besar kerana pihak pembangkang berkenaan lebih bijak dan cerdik pandai ilmu betapa pembangunan yang diwawasankan lebih baik dari pihak pemerintah.
5. Tuai rumah harus bersikap demokrasi dan terbuka dan bukannya diracun sewenang-wenangnya oleh sebelah pihak.

Sekali lagi saya memberi pesanan kepada pihak generasi saya, denganlah bicara dan ceramah sesiapa sahaja. Yang baik diambil dan yang buruk diketepikan. Jangan terlalu material sangat sehingga buruk masa depan yang akan anda terima.

Sedar sebelum bencana datang. Kita tetap miskin tanpa pembangunan yang mendadak berada di kepala tangga rumah panjang kita. Yang penting berdoa kepada Tuhan dan bukan berdoa kepada YB di tempat kita. SALAM.

1 comment:

paklitznoh said...

memilah salah...
tak memilih pun salah...
pilihan yang dibuat tidak semestinya membawa kebaikan...
tetapi kebenaran disebalik pemilihan akan diketahui setelah mengenang hari semalam yang semakin tenat...