BERFIKIR SEPERTI INVENTORI

Dalam dunia ini, pengurus dan jenis manusia yang menjadi ketua adalah kerana manusia itu boleh menjadi ketua. Bermakna, apabila menjadi ketua, ketua harus bersikap terbuka. Mesti memiliki ruang fikir yang munasabah dan boleh dikategorikan penyelesai masalah. Ketua yang baik adalah ketua yang tidak mementingkan diri sendiri. Bukan sahaja tidak mementingkan diri sendiri malah boleh berinteraksi dengan mana-mana jenis manusia pun. Malah boleh ber-interaksi dengan jenis binatang sekali pun. Jenis manusia ini ialah manusia yang berfikiran seperti Inventori.

4 comments:

Norgadis said...

Sebenarnya saya ingin sekali menghasilkan karya yang bermutu seperti saudara, tapi tak tau bagaimana. Bolehlah kiranya saudara memberi tunjuk ajar. Emm... jika ada masa terluang, silalah melayari blog saya. (baru belajar buat blog) http://norgadis.blogspot.com/

JAYA RAMBA said...

hai Norgadis. saya membaca cerpen yang diberi kepada saya dulu. Awak memang ada potensi tetapi pliz hasilkan karya lebih bermotif yang kuat. Saya di Labuan banyak bahan yang boleh diterjemah kepada karya. Contahnya saya sedang menyiapkan sebuah cerpen berjudul PULAU TUHAN tentang labuan. Tidak jadi masalah Nor, saya boleh membantu. Sila sahaja kumin dalam blog saya. Saya rasa saya mash simpan no tel awak. Awak bincanglah dengan rakan di Labuan, dan saya boleh buat bengkel untuk anda semua di sana. Kalau ingat meningkat perlu belajar penuh disiplin. Minta ilmu dari penulis yang benar2 baik. Maka, saya sedia membantu. Beri peluang kepada saya buat bengkel untuk anda semua. Saya percaya saya boleh melahirkan anda dan rakan-rakan di sana. Thank

Norgadis said...

"Pulau Tuhan" tajuk yang menarik. Teringin nak membacanyanya. Tentang bengkel memang ada dalam rancangan tapi bila masanya belum tau lagi. PERWILA sekarang sibuk sikit untuk persediaan mesyuarat Agong dan pelancaran antologi puisi "Sepulau Sekasih Kita" yang mungkin serentak diadakan dalam bulan kelahiran saya April ini.

JAYA RAMBA said...

Ya, sangat baik sekali perkembangan rakan-rakan di Labuan. Semua anda dengan rakan-rakan sekarabat sihat dan terus berkarya. Tahniah kepada anda semua kerana berjaya melahirkan karya itu. Ya, kamu dapatkan lah Dewan Sastera Mac tadi, ada cerpen saya. Harap kita akan berjumpa lagi suatu hari nanti.