Perkampungan Pengarang Sarawak 2009 - 5 Tahun Lagi Sarawak Tidak akan ke Mana

Prof. Dr Shahlan Saman dalam kertas kerjanya mengatakan Sarawak akan tandus penulis dan tidak akan dapat menyaing negeri-negeri di Semenanjung. Sepanjang 5 tahun ini dan akan datang, tidak ada penulis dari Sarawak yang boleh diiktiraf dalam peringkat kebangsaan. Tidak ada mana-mana penulis yang boleh memenangi anugerah besar.

Ini yang telah menghangatkan dewan Hotel Telang Usan. Rata-ratanya penulis tersinggung dan merasa marah dengan kenyataan Prof Dr Shahlan Saman. Mungkinkah Prof itu tidak membaca karya-karya penulis Sarawak di dada akhbar tanah air. Mungkin Prof tidak membaca lebih 10 buah novel dan karya seperti antologi dan kumpulan cerpen dari penulis Sarawak. Sedangkan Tan Sri Ismail Hussien dan Datuk Dr Anwar Ridzuan mengatakan bahawa Negeri Sarawak adalah lubuk penulis. Di mana kebenaran kata-kata Prof Shahlan Saman? Atau ini sekadar gurauan yang berunsurkan cabaran. Apa kumin rakan-rakan sekalian?

2 comments:

Farmilla Hamdi said...

Salam sdr Jaya,

Sdr Sahalan pun sudah tidak ada lagi dalam peta sastera Malaysia. Jadi, jangan dengar kata orang yang tidak lagi punya wibawa hehehee

Francesca Desk said...

salam,
saya jadi sedih membacanya, kenapa harus dipertikaikan kemampuan penulis kita?